DODATEK MIESZKANIOWY I ZRYCZAŁTOWANY DODATEK ENERGETYCZNY
DODATEK MIESZKANIOWY jest formą pomocy finansowej pokrywającej w części koszty utrzymania lokalu mieszkalnego.
UBIEGAJĄC SIĘ O PRZYZNANIE DODATKU MIESZKANIOWEGO NALEŻY SPEŁNIĆ NASTĘPUJĄCE WARUNKI:
1. posiadać tytuł prawny do zajmowanego lokalu (osoby bez tytułu prawnego mogą starać się o dodatek mieszkaniowy, jeżeli oczekują na dostarczenie przysługującego lokalu zamiennego lub socjalnego).
Dodatek mieszkaniowy przysługuje:
- najemcom oraz podnajemcom lokali mieszkalnych;
- osobom mieszkającym w lokalach mieszkalnych, do których przysługuje im spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego;
- osobom mieszkającym w lokalach mieszkalnych znajdujących się w budynkach stanowiących ich własność i właścicielom samodzielnych lokali mieszkalnych;
- innym osobom mającym tytuł prawny do zajmowanego lokalu mieszkalnego i ponoszącym wydatki związane z jego zajmowaniem;
Dodatek mieszkaniowy przysługuje na podstawie tylko jednego z w/w tytułów.
2. spełniać kryterium metrażowe w przeliczeniu na liczbę członków gospodarstwa domowego.
Maksymalna powierzchnia użytkowa lokalu, która uprawnia do korzystania z dodatku mieszkaniowego:
- do 45,50 m2 dla 1 osoby;
- do 52,00 m2 dla 2 osób;
- do 58,50 m2 dla 3 osób;
- do 71,50 m2 dla 4 osób;
- do 84,50 m2 dla 5 osób;
- do 91,00 m2 dla 6 osób;
- do 97,50 m2 dla 7 osób;
- do 104,00 m2 dla 8 osób;
- do 110,50 m2 dla 9 osób;
- do 117,00 m2 dla 10 osób;
W przypadku, gdy w lokalu zamieszkuje osoba niepełnosprawna poruszająca się na wózku inwalidzkim lub osoba, której niepełnosprawność wymaga zamieszkiwania w oddzielnym pokoju powierzchnię normatywną powiększa się o 15 m2.
Gospodarstwo domowe w dodatkach mieszkaniowych
Przez gospodarstwo domowe rozumie się gospodarstwo prowadzone przez osobę ubiegającą się o dodatek mieszkaniowy, samodzielnie zajmującą lokal albo gospodarstwo prowadzone przez tę osobę wspólnie z małżonkiem i innymi osobami stale z nią zamieszkującymi i gospodarującymi, które swoje prawa do zamieszkiwania w lokalu wywodzą z prawa tej osoby.
3. spełniać kryterium dochodowe.
W okresie trzech miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku średni miesięczny dochód brutto na jednego członka gospodarstwa domowego nie może przekraczać 175% kwoty najniższej emerytury w gospodarstwie jednoosobowym (tj. 1.925,00 zł) lub 125% kwoty najniższej emerytury w gospodarstwie wieloosobowym (tj. 1.375,00 zł), obowiązującej w dniu złożenia wniosku.
Od dnia 01 marca 2019 roku najniższa emerytura wynosi: 1.100,00 zł.
O dodatek mieszkaniowy można także ubiegać się, jeżeli dochód na osobę w gospodarstwie domowym jest większy od wyżej wymienionego kryterium dochodowego, a kwota nadwyżki dochodu nie przekracza wysokości dodatku mieszkaniowego. Wówczas należny dodatek mieszkaniowy obniża się o kwotę tej nadwyżki.
Za dochód uważa się wszelkie przychody po odliczeniu kosztów ich uzyskania oraz po odliczeniu składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, określonych w przepisach o systemie ubezpieczeń społecznych, chyba że zostały już zaliczone do kosztów uzyskania przychodu.
Do dochodu nie wlicza się świadczeń pomocy materialnej dla uczniów, dodatków dla sierot zupełnych, jednorazowych zapomóg z tytułu urodzenia się dziecka, dodatku z tytułu urodzenia dziecka, pomocy w zakresie dożywiania, zasiłków pielęgnacyjnych, zasiłków okresowych z pomocy społecznej, jednorazowych świadczeń pieniężnych i świadczeń w naturze z pomocy społecznej, dodatku mieszkaniowego, dodatku energetycznego, zapomogi pieniężnej, o której mowa w przepisach o zapomodze pieniężnej dla niektórych emerytów, rencistów i osób pobierających świadczenie przedemerytalne albo zasiłek przedemerytalny w 2007 r., świadczenia pieniężnego i pomocy pieniężnej, o których mowa w przepisach ustawy z dnia 20 marca 2015 r. o działaczach opozycji antykomunistycznej oraz osobach represjonowanych z powodów politycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 690), świadczenia wychowawczego, o którym mowa w ustawie z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (Dz. U. z 2018 r. poz. 2134 i 2354), dodatku wychowawczego, o którym mowa w ustawie z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. Z 2018 r. poz. 998, 1076 1544 i 2245), dopłaty do czynszu, o której mowa w ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. o pomocy państwa w ponoszeniu wydatków mieszkaniowych w pierwszych latach najmu mieszkania (Dz. U. poz. 1540), oraz świadczenia pieniężnego przyznawanego na podstawie art. 9 ustawy z dnia 22 listopada 2018 r. o grobach weteranów walk o wolność i niepodległość Polski (Dz. U. poz. 2529).
Dochód z prowadzenia gospodarstwa rolnego ustala się na podstawie powierzchni gruntów w hektarach przeliczeniowych i przeciętnego dochodu z 1 hektara przeliczeniowego, ostatnio ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, na podstawie art. 18 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. Z 2016 r. poz. 617 i 1579).
TERMIN I MIEJSCE SKŁADANIA WNIOSKÓW
Wnioski o przyznanie dodatku mieszkaniowego wraz z wymaganymi dokumentami można złożyć w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Żmigrodzie - pokój nr 13 - w dniach:
- poniedziałek i wtorek w godz. 07:30 – 14:30
- środa w godz. 07:30 – 15:30
- piątek w godz. 07:30 – 13:30
Wszelkie informacje udzielane są także drogą telefoniczną pod numerami 71 385 36 72 wew. 18
Wniosek o przyznanie dodatku mieszkaniowego (należy potwierdzić przez zarządcę lokalu) |
|
Deklaracja o dochodach za okres pełnych trzech miesięcy kalendarzowych |
|
W przypadku braku wyposażenia lokalu mieszkalnego w instalację centralnego ogrzewania, ciepłej wody lub gazu przewodowego |
faktura za ostatni okres rozliczeniowy zawierający cenę 1 kWh energii elektrycznej dostarczanej do zajmowanego lokalu |
W przypadku opłaty za śmieci niewliczonej do opłat czynszowych |
Odcinek opłaty za śmieci z miesiąca składania wniosku zgodną z liczbą osób zamieszkujących w lokalu |
W przypadku opłaty za wodę niewliczonej do opłat czynszowych |
ostatnią wystawioną fakturę rozliczeniową za wodę |
W przypadku opłaty za ścieki niewliczonej do opłat czynszowych |
ostatnią wystawioną fakturę rozliczeniową za ścieki lub wywóz szamba lub jeśli na fakturze brak okresu rozliczenia wówczas dwie ostatnie wystawione faktury rozliczeniowe |
Jeżeli w lokalu zamieszkuje osoba niepełnosprawna, której niepełnosprawność wymaga zamieszkiwania w oddzielnym pokoju | - ważne orzeczenie ZUS lub KRUS lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności wydane przed 23-11-2004r. oraz aktualne zaświadczenie lekarskie potwierdzające konieczność zamieszkiwania w oddzielnym pokoju lub - ważne orzeczenie o stopniu niepełnosprawności wydane przez Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności z wpisem upoważniającym do dodatkowego pokoju (w punkcie 10 winno być orzeczone: „wymaga” lub „dotyczy”) |
Jeżeli w lokalu zamieszkuje osoba niepełnosprawna, poruszająca się na wózku: |
ważne orzeczenie ZUS lub KRUS lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności oraz aktualne zaświadczenie lekarskie potwierdzające, iż osoba porusza się na wózku inwalidzkim |
Dokumenty potwierdzające wysokość dochodów wszystkich osób zamieszkujących w lokalu z trzech pełnych miesięcy kalendarzowych poprzedzających datę złożenia wniosku, np.: |
|
w przypadku osób zatrudnionych na umowę |
zaświadczenie o dochodach |
w przypadku uczniów/studentów odbywających płatne praktyki zawodowe |
zaświadczenie o dochodach |
w przypadku osób pobierających świadczenia (np. renta / emerytura / dodatek pielęgnacyjny / inne dodatki / świadczenie rehabilitacyjne / świadczenie przedemerytalne / zasiłek chorobowy / zasiłek macierzyński / i inne świadczenia) z ZUS, KRUS lub innego organu |
zaświadczenie lub decyzja lub odcinki pocztowe potwierdzające wysokość brutto świadczenia oraz wysokość dodatków |
w przypadku osób przebywających na urlopie wychowawczym płatnym lub bezpłatnym |
zaświadczenie z ZUS lub KRUS o wysokości odprowadzanej składki zdrowotnej |
w przypadku otrzymywania alimentów od komornika | wyrok sądu o wysokości zasądzonych alimentów i zaświadczenie od komornika lub odcinki pocztowe lub wydruki z konta bankowego dotyczące wpłat alimentów lub oświadczenie |
w przypadku otrzymywania alimentów dobrowolnych albo których egzekucja nie jest prowadzona przez komornika |
wypis ugody z protokołu/wyrok sądu o wysokości zasądzonych alimentów i odcinki pocztowe lub wydruki z konta bankowego dotyczące wpłat alimentów lub oświadczenie |
w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej |
zaświadczenie o dochodach z prowadzonej działalności gospodarczej |
w przypadku prowadzenia gospodarstwa rolnego | zaświadczenie potwierdzające powierzchnię gruntów w hektarach przeliczeniowych lub decyzja o naliczeniu podatku od nieruchomości rolnej |
w przypadku prowadzenia gospodarstwa rolnego lub zgłoszenia osoby do składek KRUS | zaświadczenie lub odcinek opłaty potwierdzający wysokość opłaconej składki zdrowotnej. W przypadku osób, za których KRUS odprowadza składki zdrowotne ze środków budżetu państwa, należy dostarczyć zaświadczenie z KRUS potwierdzające wysokość odprowadzonej składki zdrowotnej |
dotyczy studentów | zaświadczenie z uczelni, lub decyzja i oświadczenie, o wysokości otrzymanego stypendium |
Prosimy pamiętać, że pracownik GOPS może wymagać dostarczenia także innych dokumentów niezbędnych do rozpatrzenia sprawy oraz podczas składania wniosku należy okazać oryginały dokumentów |
DODATKOWE INFORMACJE W SPRAWIE DODATKU MIESZKANIOWEGO
Dodatek mieszkaniowy przyznaje się na okres 6 miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po dniu złożenia wniosku.
Dodatek mieszkaniowy wypłaca się, w terminie do dnia 10 każdego miesiąca z góry. Świadczenie przekazywane jest przelewem na konto zarządcy domu, natomiast ryczałt na zakup opału do rąk wnioskodawcy, a na prośbę wnioskodawcy dodatek mieszkaniowy jest przekazywany w całości (wraz z ryczałtem) na konto zarządcy domu.
Zmiany danych zawartych we wniosku lub deklaracji złożonej przez wnioskodawcę, które nastąpiły w okresie 6 miesięcy od dnia przyznania dodatku mieszkaniowego, nie mają wpływu na wysokość wypłacanego dodatku mieszkaniowego.
Jeżeli w wyniku wznowienia postępowania stwierdzono, że dodatek mieszkaniowy przyznano na podstawie nieprawdziwych danych zawartych we wniosku lub deklaracji, osoba otrzymująca dodatek mieszkaniowy jest obowiązana do zwrotu nienależnie pobranych kwot w podwójnej wysokości. Należności te wraz z odsetkami i kosztami egzekucyjnymi podlegają przymusowemu ściągnięciu w trybie postępowania egzekucyjnego w administracji. Wypłatę dodatku mieszkaniowego w skorygowanej wysokości wstrzymuje się do czasu wyegzekwowania należności.
W wypadku stwierdzenia, że osoba, której przyznano dodatek mieszkaniowy, nie opłaca na bieżąco należności za zajmowany lokal mieszkalny, wypłatę dodatku mieszkaniowego wstrzymuje się, w drodze decyzji administracyjnej, do czasu uregulowania zaległości. Jeżeli uregulowanie zaległości nie nastąpi w ciągu 3 miesięcy od dnia wydania decyzji, o której mowa w zdaniu pierwszym, decyzja o przyznaniu dodatku mieszkaniowego wygasa. W wypadku uregulowania należności w terminie określonym w zdaniu drugim wypłaca się dodatek mieszkaniowy za okres, w którym wypłata była wstrzymana.
DODATEK ENERGETYCZNY
przysługuje odbiorcy wrażliwemu energii elektrycznej.
ZA ODBIORCĘ WRAŻLIWEGO ENERGII ELEKTRYCZNEJ UWAŻA SIĘ OSOBĘ, KTÓREJ:
- przyznano dodatek mieszkaniowy w rozumieniu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 21 czerwca 2001r. o dodatkach mieszkaniowych (t.j. Dz. U. z 2017 poz. 180 ze zmianami),
- jest stroną umowy kompleksowej lub umowy sprzedaży energii elektrycznej zawartej z przedsiębiorstwem energetycznym, • zamieszkuje w lokalu dostarczania energii elektrycznej.
WYSOKOŚĆ DODATKU ENERGETYCZNEGO obowiązująca od dnia 01 maja 2019 roku do dnia 30 kwietnia 2020 roku dla gospodarstwa domowego:
- prowadzonego przez osobę samotną wynosi 11,37 zł. miesięcznie;
- składającego się z 2 do 4 osób wynosi 15,80 zł. miesięcznie;
- składającego się z co najmniej 5 osób wynosi 18,96 zł. miesięcznie.
TERMIN I MIEJSCE SKŁADANIA WNIOSKÓW
Wnioski o przyznanie dodatku energetycznego wraz z wymaganymi dokumentami można złożyć w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Żmigrodzie - pokój nr 13 - w dniach:
- poniedziałek i wtorek w godz. 07:30 – 14:30
- środa w godz. 07:30 – 15:30
- piątek w godz. 07:30 – 13:30
Wszelkie informacje udzielane są także drogą telefoniczną pod numerami 71 385 36 72 wew. 18
WYMAGANE DOKUMENTY:
- Wniosek o przyznanie dodatku energetycznego
- Kopia umowy kompleksowej lub umowy sprzedaży energii elektrycznej zawartej z przedsiębiorstwem energetycznym
WAŻNE!
Stroną umowy sprzedaży energii elektrycznej lub umowy kompleksowej musi być osoba, która ma przyznany dodatek mieszkaniowy, a nie inny członek rodziny!
Dodatek energetyczny wypłaca się odbiorcy wrażliwemu energii elektrycznej do dnia 10 każdego miesiąca z góry, z wyjątkiem miesiąca stycznia, w którym dodatek energetyczny wypłaca się do dnia 30 stycznia danego roku.
Załączniki
2 Wniosek o przyznanie dod mieszk.pdf
4 Zaświadczenie o dochodach dla zatrudnionych.pdf
5 Zaświadczenie o dochodach dla uczniów studentów.pdf
6 Zaświadczenie o dochodach z prow dział gospod.pdf
7 Wniosek o przyznanie dod energ.pdf